۱۴۰۱.۱۰.۱۹

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» یکی از بخش‌های دومین کاروان روایت حبیب بود که از 10 آذر تا 13 دی‌ماه با اجرا در استان‌های کشور توانست دستاوردهای قابل توجهی در حوزه کودک و نوجوان به همراه داشته باشد. سجاد عباسی، معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان در گفتگو با روابط عمومی حوزه هنری درباره «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که در 7 استان کشور اجرا شد، گفت: در این رویداد هنری سعی کردیم شخصیت حاج قاسم را به عنوان الگو و قهرمانی که پارامترهای هویتی بسیار ویژه‌ای دارد، از طریق قصه به نسل جدید بشناسانیم. وی با اشاره به اینکه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در کنار دیگر برنامه‌های کاروان روایت حبیب سعی کرد مفاهیمی مثل ایثار، شهادت، از خودگذشتگی، وطن‌دوستی و فداکاری را به مخاطبان استان‌های مختلف کشور معرفی کند، افزود: حرکت دومین کاروان روایت حبیب با مدد از علی بن موسی الرضا (ع) از خراسان شمالی و شهرستان بجنورد آغاز شد و بعد از اجرای برنامه در ساری به کرمانشاه و اهواز رسید تا در گام بعدی در شیراز، یزد و کرمان به عنوان سه مقصد و ایستگاه پایانی میزبان بازدیدکنندگان از آثار هنری باشد. اجراهای استانی معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان در ارائه گزارشی از میزان اجراهای کودک و نوجوان کاروان روایت حبیب بیان کرد: با حضور در استان‌های مختلف کشور در اکثر ایستگاه‌های مقصد کاروان روایت حبیب، حداقل سه برنامه در صبح و عصر برای مخاطبان اجرا کردیم. البته در برخی استان‌ها مثل شیراز و یزد، به دلیل ظرفیت و استقبال خوب تماشاگران، تعداد اجراها بالاتر رفت و به دو روز و سه سانس اجرا هم رسید. انتقال مفاهیم از زبان شخصیت علی وی با بیان اینکه در این مدت دست کم 10 هزار کودک و نوجوان به تماشای «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نشستند، گفت: میزان تماشاگر این بخش از برنامه‌های کاروان روایت حبیب، نشانگر این است که مخاطبان با موضوع برنامه و قصه کاملا ارتباط گرفته‌اند و این سنگ بنایی است تا نسبت به استان‌هایی که دسترسی کمتری به کتاب، نمایش و محتوای فاخر ایرانی اسلامی دارند، به اجرای رویدادهای هنری بیشتری بپردازیم. عباسی درباره حضور عروسک علی که از شخصیت‌های پرطرفدار و محبوب انیمیشن لوپتو است در برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تصریح کرد: یکی دیگر از کارهای خوب در این رویداد هنری، اتصال کاراکتر و عروسک شخصیت علی در انیمیشن لوپتو بود که با همکاری دوستان در سازمان سینمایی سوره در تمام اجراها همراه ما بود. وی ادامه داد: بخشی از ارتباط و رفت و برگشت بین مجری و عروسک، حامل مفاهیم و قصه‌هایی بود که با طراحی ما از زبان علی به بچه‌ها انتقال پیدا کرد. معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان حضور شخصیت علی انیمیشن لوپتو در شهرهای مختلف را یادآور دو نکته دانست که یکی مربوط به ظرفیت بزرگ و جدی عروسک است که در حوزه کودک و نوجوان کمرنگ شده و می‌توان از آن بهره گرفت و دیگری شناخت و ارتباطی است که کودکان و نوجوانان با لوپتو به عنوان انیمیشن ایرانی اسلامی برقرار کرده‌اند. نقالی ویژه کودکان وی همچنین درباره نقالی ویژه کودکان و نوجوانان نیز تاکید کرد: در همکاری با مکتب حاج قاسم، کتاب «سربازنامه» به عنوان یک منبع مهم برای نقالان حاضر در برنامه کاروان روایت حبیب مطرح شد و با ارتباط بین پرده، نقال و اشعار که مختص به حاج قاسم بود، اجراهایی متناسب با سن کودک و نوجوان که ساده‌سازی و قابل فهم شده بود، اتفاق افتاد که تجربه بسیار خوبی به دنبال داشت. عباسی افزود: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مخاطبان کودک ونوجوان را برای اولین بار با هنر نقالی و پرده‌خوانی روبه‌رو کرد و این قابل فهم کردن اجرا در کنار هنر مهرداد کاووسی(نقال) برای مخاطب بسیار جذاب بود. آشنایی کودک و نوجوان در مناطق محروم با هنر وی درباره تاثیر اجرای تئاتر در مناطق محروم استان‌های کشور گفت: در معرض قرار گرفتن، یکی از نکات مهمی است که همیشه در حوزه هنر مورد توجه است و این باعث می‌شود تا خلاقیت و توانایی‌ فرد مستعد شکوفا شود. معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان افزود: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در مراکز استان‌ها در کنار کاروان روایت حبیب بود اما اکثر مخاطبان این برنامه‌ها که با همکاری وزارت آموزش و پرورش در برنامه حضور داشتند، کودکان و نوجوانان مناطق محروم شهرها بودند و این باعث می‌شد بچه‌ها با تئاتر، عروسک‌گردانی، قصه گویی، نقالی و پرده‌خوانی و حتی مجری‌گری حوزه کودک و نوجوان آشنا شوند. وی یادآور شد: به واسطه اجراها در استان‌های متعدد و سوالاتی که از سوی کودکان و نوجوانان مطرح می‌شد، می‌دیدیم که بچه‌ها چقدر به این موضوعات علاقه نشان می‌دهند. بسیاری از مخاطبان تعجب می‌کردند که چطور یک نفر صدای کاراکترهای مختلف را ایجاد می‌کند و همه اینها علایقی نهفته بود که برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» می‌تواند قلابی برای استعدادیابی بچه‌هایی باشد که بعدها به همت و حمایت حوزه هنری استان‌ها استعدادشان شکوفا می‌شود. میراثی از «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» وی با اشاره به اهمیت هویت‌آفرینی و پاسداشت الگوها برای بچه‌های سراسر ایران به واسطه برپایی رویدادهای هنری عنوان کرد: نکته‌ای که به عنوان میراثی از «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در برنامه‌های بعدی می‌توان از آن استفاده کرد گویش محلی بود که با استقبال بچه‌ها همراه بود. عباسی افزود: از آنجا که قصه‌گو از استان‌های میزبان بود قصه‌ها به زبان همان منطقه روایت می‌شد؛ برای مثال اگر قصه‌گو از کرمان بود، داستان با زبان کرمانی یا جیرفتی گفته می‌شد و این تنوع بخشی از هویتی است که ما می‌خواهیم برای بچه‌ها حفظ کنیم. وی با اظهار امیدواری از اینکه در برنامه بعدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» بیشتر از قصه‌گوهای محلی استفاده شود گفت: حوزه هنری کودک و نوجوان در آینده استان‌های دیگر را نیز هدف قرار می‌دهد. خاطره‌ای به یاد ماندنی معاون فعالیت‌های فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان در بازگویی خاطره‌ای از «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تشریح کرد: یکی از خاطرات خوبی که از قهرمانان نمی‌میرند در ذهنم ثبت شد، ماجرای دختر کلاس6 ابتدایی کرمانی بود که پس از حضور کاروان روایت حبیب در کرمان به من مراجعه کرد و گفت پدر و مادرم ناشنوا هستند و من شعری برای سردار سلیمانی آماده کرده‌ام که می‌خواهم با کمک یکی از دوستانم به زبان اشاره بخوانم و برای پدر و مادرم ببرم. جذابیت این موضوع این بود که این دختر دبستانی، چندین روز برای این اجرا تمرین کرده بود و زبان اشاره را با شعر تطبیق داده بود تا پدر و مادرش را خوشحال کند. در شهر حاج قاسم با این شگفتی مواجه شدیم که چقدر بچه‌ها پیگیر هستند و مسائل را دنبال می‌کنند. این دختر روی صحنه به بهترین شکل این شعر را اجرا کرد و من مطمئن هستم پدر و مادرش بسیار از کار وی لذت خواهند برد. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha